KIVA

KiVa is een schoolbreed, preventief, universeel antipestprogramma dat ontwikkeld is in Finland. In elke klas worden KiVa-lessen gegeven over thema's als groepsdruk, communicatie, respect en (het herkennen, oplossen en voorkomen van) pesten. De afkorting KiVa is afgeleid van de Finse woorden Kiusaamista Vastustava (tegen pesten). Het woord 'KiVa' betekent 'leuk', 'fijn' of 'tof'. KiVa heeft als belangrijkste doel het welbevinden op school te versterken en pest- en cyberpestproblemen te voorkomen en op te lossen.  Als school kiezen wij om verbindend te werken op klasniveau, leerjaarniveau en ook met de hele school samen. Daarnaast is er aandacht om met zorg om te gaan met pestproblemen.

Wil je er graag meer over weten? Spreek de leerkrachten aan. Zij vertellen je er meer over of verwijzen je door naar de KiVaploeg.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}